wtorek, 25 czerwca 2013

Podsumowanie sezonu szparagowego


W tym roku powzięłam postanowienie, że wykorzystam sezon szparagowy w pełni. Nie zdawałam sobie jednak sprawy z tego, że "w pełni" nie oznacza "realizując wszystkie pomysły na szparagowe dania". I chociaż sezon na to warzywo już się skończył, w mojej głowie wciąż aż huczy od najróżniejszych koncepcji na użycie szparagów w kuchni... Stwierdzam, że okres wegetacyjny szparagów jest niekompatybilny z moją inwencją twórczą. :)
W oczekiwaniu na przyszły rok postanowiłam podsumować sezon szparagowy 2013.
Za każdym razem w szparagi zaopatrywałam się w bezkonkurencyjnym Gospodarstwie Majlertów*.
Udało mi się przygotować dwanaście potraw z wykorzystaniem szparagów. Kroiłam je, miksowałam lub podawałam w całości. Grillowałam, piekłam, dusiłam, gotowałam. Łączyłam z serami, innymi warzywami, makaronem, ryżem, jajkiem, a nawet... owocami! Wszystkie pomysły się sprawdziły - kilka z nich uważam nawet za "hity", do których będę chciała wrócić za rok. Dobrze, że lato dopiero się zaczęło, a wraz z nim pojawiły się (i wciąż będą się pojawiać) nowe warzywa i owoce, które powinny zrekompensować brak szparagów. :)

* Wprawdzie państwo Majlertowie zakończyli już sprzedaż szparagów, ale na szczęście wciąż sprzedają inne doskonałe i świeże warzywa. Tak więc moje wizyty w małym sklepiku na pewno nie są jeszcze skończone. 

Poniżej lista przypominająca dania sezonu szparagowego 2013:

Szparagi z patelni grillowej z jajkiem w koszulce i włoskimi serami (przepis)
Danie otwierające sezon, w którym szparagi grały pierwsze skrzypce. Najlepszy moment to ten, kiedy można rozkroić jajko w koszulce: wtedy szparagi oblewane są płynnym, ciepłym żółtkiem... Charakterystyczne w smaku włoskie sery dodają całości wyrazu. Idealna potrawa na lekki obiad.


***

Risotto ze szparagami (przepis) i Risotto szparagowe (przepis)
Dwie odsłony risotta z wykorzystaniem szparagów. Te same składniki, ale użyte w trochę innej postaci. Risotto ze szparagami to właściwie klasyczne risotto bianco (ale gotowane w wywarze warzywnym z dodatkiem odłamanych końcówek szparagów) z kawałkami zielonych szparagów. Risotto szparagowe jest "podwójnie szparagowe", bo ma w sobie puree z łodyżek, nadające mu piękny zielony kolor oraz główki szparagów w całości. Nie potrafię wybrać swojego faworyta.


***

Quiche ze szparagami (przepis)
Szparagi zatopione w bardzo aromatycznej masie śmietanowo-jajecznej z dodatkiem dwóch serów (parmezanu i goudy z pokrzywą) oraz natki pietruszki, umieszczone na bardzo delikatnym, kruchym spodzie. Uczta nie tylko dla podniebienia, ale również dla oka - jest to na pewno najładniejsze danie szparagowe ze wszystkich, które przyrządziłam. Aż żal było kroić...


***

Penne ze szparagami i serem kozim (przepis)
Makaronowe danie jednogarnkowe. Penne ze szparagami w kremowym sosie powstałym ze stopionego dojrzewającego sera koziego. Przyprawione dużą ilością świeżych ziół, wśród których prym wiedzie bardzo aromatyczny czosnek bulwiasty. Doskonałe w swojej prostocie.


***

Szparagi zapiekane w cieście z mozzarellą i pesto z rukoli (przepis)
"Beciki" z ciasta à la francuskiego, w których wnętrzu znalazły się szparagi, stopiona mozzarella, parmezan i pesto z rukoli. Ciasto z przepisu na tzw. błyskawiczne ciasto francuskie jest bardzo delikatne. Upieczone szparagi zachowują jędrność, a stopione sery spajają wszystko razem. Można podawać jako przekąskę lub danie główne. Jeden z moich faworytów.


***

Razowe tagliatelle z zielonym pesto, szparagami i suszoną żurawiną podsmażaną z dodatkiem anchois (przepis)
Pasta "pełnia smaku": szparagi, szpinak, czosnek bulwiasty, czosnek zwyczajny, suszona żurawina, anchois, orzeszki pinii i makaron razowy. Wszystko skomponowane w daniu, którego każdy kęs łechta podniebienie najróżniejszymi nutami smakowymi.


***

Szparagi zapiekane pod chrupiącą pierzynką z jajkiem na twardo (przepis)
Jędrne szparagi przykryte bardzo chrupiącą pierzynką smakującą domowym chlebem, wiejskim jajkiem ugotowanym na twardo, parmezanem i świeżymi ziołami. Bardzo prosto i bardzo smacznie. Można podać samodzielnie jako przekąskę albo jako dodatek do grillowanej lub pieczonej ryby.


***

Łosoś ze szparagami z patelni grillowej z włoskim dressingiem na bazie suszonych pomidorów (przepis)
Tym razem szparagi występują jako dodatek do łososia. Nie umniejsza to jednak ich roli w tym daniu. Smak szparagów doskonale komponuje się z łososiem, a oba te elementy spaja bardzo aromatyczny dressing na bazie suszonych pomidorów i suszonej papryki w płatkach. Dodatkowa zaleta dania? Łatwość i szybkość przygotowania: nóż, deska, patelnia grillowa, 15 minut i gotowe!


***

Szparagi z patelni grillowej z mozzarellą i truskawkami (przepis)
Lekka i szybka przekąska. Idealna na kolację na tarasie przy butelce schłodzonego białego wina. Połączenie szparagów ze słodkimi truskawkami oraz mozzarellą i crema di balsamico sprawdza się doskonale. Potrawa jest świeża, orzeźwiająca i... śliczna.


***

Mieszanka zapiekanych warzyw sezonowych (przepis)
W tym daniu szparagi występują z warzywami, dla których sezon dopiero się rozpoczął: groszkiem cukrowym, kalafiorem i fenkułem. Do tego dodałam dużo świeżych ziół, wiejskie jajka ugotowane na twardo, ser pecorino i płatki migdałów.


***

Tajskie zielone curry ze szparagami i groszkiem cukrowym (przepis)
Pierwsze własnoręcznie przygotowane danie kuchni tajskiej było jednocześnie ostatnim w tym sezonie, w którym użyłam szparagów. Kompozycja łącząca uwielbiane przeze mnie zielone łodyżki z groszkiem cukrowym, mlekiem kokosowym i aromatycznymi przyprawami bardzo przypadła mi do gustu. Szkoda, że na powtórkę muszę czekać niemal cały rok...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz