poniedziałek, 24 czerwca 2013

Tajskie zielone curry ze szparagami i groszkiem cukrowym


Kuchnia tajska to dla mnie nowy obszar kulinarny, który dopiero zaczynam poznawać.
Do przygotowania tego dania zainspirowały mnie zdjęcia kilkorga znajomych, którzy w ostatnim czasie odwiedzili Tajlandię. Obecnie jednym z moich marzeń jest podróż do tego kraju, ale zanim uda mi się zrealizować ten plan, minie pewnie trochę czasu... Póki co pozostaje mi więc rozwijanie kulinarnych umiejętności i poszerzenie gastronomicznego repertuaru o dania kuchni tajskiej.
Na początek wybrałam nieskomplikowane tajskie zielone curry, które przygotowałam w wersji wegetariańskiej, wykorzystując sezonowe warzywa: szparagi i groszek cukrowy. Jest to potrawa o bardzo świeżym, orzeźwiającym smaku, w której znajdziemy nutkę ostrą, słodką i słoną. Krótko gotowane warzywa pozostają jędrne i chrupiące, a dość płynny sos doskonale łączy się z ugotowanym na sypko ryżem.
Przygotowanie potraw kuchni tajskiej wymaga zastosowania kilku ważnych składników, które bez problemu można znaleźć w sklepach z orientalną żywnością i w supermarketach na działach z kuchniami świata. Pastę curry można przygotować samodzielnie, ale czytając różne artykuły na temat kuchni tajskiej wielokrotnie spotkałam się z sugestią, że lepsza jest dobrej jakości kupna pasta niż pasta domowa przygotowana ze składników wątpliwej świeżości, które nie mają w sobie wystarczająco dużo smaku...
Mój kulinarny debiut w dziedzinie kuchni tajskiej uważam za pomyślnie zakończony. Na pewno będę jeszcze wracać do podobnych dań i rozwijać swoje umiejętności. Muszę się teraz rozejrzeć za jakąś dobrą książką kucharską o kuchni tajskiej...


Tajskie zielone curry 
ze szparagami i groszkiem cukrowym

Składniki na 2 porcje
  • kilkanaście zielonych szparagów
  • ok. 200 g groszku cukrowego
  • mała papryczka chilli
  • mały kawałek świeżego imbiru
  • 1 łyżka oleju z awokado (pisałam o nim tutaj)
  • 1 łyżka zielonej pasty curry
  • mała puszka (165 ml) mleka kokosowego (użyłam mleka "light")
  • 1 łyżka sosu rybnego
  • 1 limonka przekrojona wzdłuż na ćwiartki
  • 2-3 listki kafiru (użyłam suszonych) 
  • kilka listków bazylii
  • odrobina cukru trzcinowego
  • 100 g ryżu basmati

Przygotowanie
Szparagi i groszek opłukać.
Szparagom odłamać zdrewniałe końce. Odciąć główki, a łodyżki pokroić na kawałki o długości 3-4 cm.
Odciąć końcówki groszku.
Papryczkę chilli drobno posiekać.
Imbir obrać i zetrzeć na tarce o małych oczkach.
Ryż ugotować "na sypko" zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu.

Rozgrzać wok lub głęboką patelnię "wokopodobną". Wlać olej z awokado.
Dodać pastę curry, imbir i odrobinę papryczki. Podgrzewać przez minutę.
Wlać mleko kokosowe i sos rybny. Dodać pokruszone listki kafiru i odrobinę cukru trzcinowego. Zagotować.
Zmniejszyć ogień pod wokiem.
Dodać łodyżki szparagów, po minucie groszek cukrowy, a po kolejnej minucie główki szparagowe. Gotować kilka minut do czasu, aż warzywa będą intensywnie zielone i ugotowane, ale wciąż jędrne i chrupiące. 
Spróbować pod kątem doprawienia.
Wycisnąć sok z jednej lub dwóch ćwiartek limonki.

Do miski nałożyć porcję ryżu. Warzywa układać na ryżu, polane sosem. Posypać z wierzchu bazylią i pozostałą papryczką.

Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz