wtorek, 12 marca 2013

Kluski z ricotty w sosie pomidorowym


Jestem zdania, że każde danie, w którym wykorzystuje się włoskie sery, pomidory i makaron lub kluski, musi być dobre. Dlatego, gdy w książce "Dwaj łakomi Włosi" zobaczyłam przepis na ndundari con salsa di pomodoro e basilico, wiedziałam, że ta potrawa szybko zagości na moim stole. Zwłaszcza, że ndundari przypominają moje ulubione malfatti ze szpinakiem i ricottą, które przygotowywałam już tyle razy, że - zgodnie z teorią Phoebe z "Friendsów" na temat pieczenia ciasteczek* - inne rodzaje klusek mogłyby poczuć się urażone.
Przepis na ndundari con salsa di pomodoro e basilico został włączony do książki przez Gennaro Contaldo jako "jeden z ulubionych przepisów wyniesionych z domu". Tradycyjnie ndundari robi się w jego rodzinnej wiosce Minori w święto jej patrona. Nie dziwi mnie sentyment Contaldo do tego dania. Królują w nim smaki typowe dla kuchni z południowych Włoch, co wprowadza jedzącego w prawdziwie "italiański" nastrój.

* cyt. "I don't make [this type of cookies] a lot because it's not fair to the other cookies"

Składniki na ok. 45 niewielkich klusek
Na kluski:
  • 250 g ricotty
  • 170 g mąki pszennej* i dodatkowo do posypania blatu (użyłam poznańskiej typ 500)
  • 3 żółtka
  • 20 g startego parmezanu
  • pół łyżeczki gałki muszkatołowej
  • szczypta soli i świeżo zmielonego pieprzu
* W oryginalnym przepisie użyto 200 g mąki i tyle dałam, gdy robiłam to danie po raz pierwszy. Wolę jednak, kiedy kluski są bardziej miękkie i delikatne, więc za drugim razem użyłam mniej. Tym bardziej, że część mąki, którą posypuje się blat do formowania wałków, zostaje włączona w ciasto.

Na sos**:
  • 1 puszka krojonych pomidorów
  • pół kartonika passaty pomidorowej
  • bazylia (użyłam mrożonej)
  • sól, pieprz, cukier i kilka kropel octu balsamicznego do smaku
** Sos wykonałam według własnego przepisu, a nie podanego w książce. Nie ma to większego znaczenia - do dania nadaje się każdy sos pomidorowy, przygotowany zgodnie z własnymi upodobaniami smakowymi.

Przygotowanie
Kluski:
Do miski przesiać mąkę.
Dodać ricottę, żółtka, parmezan oraz gałkę muszkatołową i sól.
Połączyć składniki w misce.
Masę wyłożyć na blat oprószony mąką i wyrabiać przez 3-5 minut.
Podzielić ciasto na 2 lub 3 części i z każdej uformować długi wałek o grubości ok. 2 cm, a następnie spłaszczyć go lekko i pokroić na kawałki w kształcie rombów o długości ok. 2-3 cm (wygodną metodą jest cięcie rulonu nożycami kuchennymi).
W garnku zagotować osoloną wodę i wrzucić do niej kluski.
Poczekać, aż wypłyną na powierzchnię - wtedy zmniejszyć ogień i gotować jeszcze 3 minuty.

Sos pomidorowy:
Pomidory i passatę przelać do garnka i ustawić go na średnim ogniu.
Zagotować, doprawić solą, pieprzem, cukrem i octem balsamicznym (ja dodałam również kilka kropel oliwy o smaku chilli).
Zmniejszyć ogień, dodać bazylię i gotować jeszcze kilka minut, aż sos trochę się zredukuje.
Sprawdzić pod kątem doprawienia.

Ugotowane i odcedzone kluski przełożyć do garnka z sosem. Wymieszać dokładnie, ale delikatnie, żeby nie uszkodzić delikatnych klusek.
Podawać od razu, posypane świeżo startym parmezanem.

Smacznego!





2 komentarze: