poniedziałek, 21 stycznia 2013

Risotto szpinakowe z musem gruszkowym


A było to tak: naszła mnie ochota na risotto ze szpinakiem - proste, klasyczne i smaczne, bez ekstrawagancji. Aż tu nagle mój wzrok padł na miskę pełną pięknych, słodkich gruszek. Wtedy pomyślałam: A gdyby tak przygotować risotto szpinakowe "z twistem"? W ten oto sposób mało oryginalne (aczkolwiek doskonałe w swej prostocie) risotto ze szpinakiem zostało okraszone musem gruszkowym i wkroczyło na nowy poziom smaku. O nieskończonych możliwościach łączenia szpinaku z różnymi składnikami pisałam już przy okazji penne ze szpinakiem i suszonymi pomidorami. Poniższym przepisem potwierdzam otwartość szpinaku na eksperymenty kulinarne.

Składniki na dwie porcje
Na risotto:
  • 200 g ryżu do risotta (użyłam Arborio)
  • 600 ml wywaru (użyłam warzywnego) 
  • 50 ml białego wina
  • 1 szalotka
  • 1 ząbek czosnku
  • 250 g szpinaku baby
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 2 łyżki masła
  • 2 łyżki startego parmezanu
  • kilka posiekanych orzechów włoskich 
  • parę kropel crema di balsamico
Na mus gruszkowy:
  • 1 gruszka
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • sól i pieprz

Przygotowanie
Mus gruszkowy:
Gruszkę obrać i pokroić w kosteczkę.
Umieścić w małym garnuszku zalewając czterema łyżkami wody.
Dusić na średnim ogniu do całkowitego zmięknięcia (czy też: rozpadnięcia się) gruszki, od czasu do czasu mieszając i rozgniatając kawałki owocu. Jeśli płyn za szybko odparuje, można dolać dodatkowe łyżki gorącej wody.
W połowie duszenia przyprawić mus gałką muszkatołową, świeżo zmielonym pieprzem i szczyptą soli.

Risotto:
Szpinak opłukać i osuszyć.
Szalotkę i czosnek drobno posiekać.
Wywar zagotować i cały czas trzymać na małym ogniu.
Na głębokiej patelni o grubym dnie rozgrzać oliwę i masło.
Zeszklić cebulę z czosnkiem.
Dodać ryż. Smażyć, aż ziarnka dokładnie pokryją się oliwą z masłem i staną się przezroczyste.
Wlać wino i poczekać, aż odparuje.
Do ryżu dodać szczyptę soli.
Dodać szpinak i energicznie mieszać, aż wszystkie listki lekko się skurczą.
Wywar wlać do risotta "na dwie raty": za pierwszym razem dwie łyżki wazowe (lekko zamieszać i poczekać, aż ryż wchłonie płyn), za drugim razem resztę. Risotto trzymać na średnim ogniu i mieszać od czasu do czasu, aż ziarenka będą ugotowane al dente - na zewnątrz lekko kleiste, a w środku twardsze. Zastosowałam taką procedurę gotowania ryżu (mniej mieszania), bo nie chciałam za bardzo ugnieść szpinaku łyżką. Dzięki temu w daniu uchowały się liście szpinaku.
Zgasić palnik pod patelnią.
Dodać parmezan.
Wymieszać i zostawić risotto na chwilę pod przykryciem, aby "odpoczęło".
Porcje risotta rozłożyć "na płasko" w dwóch głębokich talerzach. Na wierzchu umieścić porcję musu gruszkowego.
Całość posypać orzechami i skropić kilkoma kroplami crema di balsamico

Smacznego!



Awangarda Smaku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz